• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71636
+
-

حریم زاینده‌رود  آزاد می‌شود

در استان اصفهان
حریم زاینده‌رود  آزاد می‌شود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: بیش از ۲۴۰ هکتار ساخت‌و‌ساز غیرمجاز بیشتر به شکل ویلا در حریم رودخانه زاینده‌رود وجود دارد که باید تخریب شود. «حسن ساسانی» در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: آزادسازی حریم رودخانه از اصلی‌ترین برنامه‌های این شرکت است و با جدیت دنبال خواهد شد. وی با بیان این‌که این شرکت هیچگونه تبعیضی چه بین دستگاه‌ها و سازمان‌ها و چه اشخاص حقیقی برای آزادسازی حریم زاینده‌رود قائل نمی‌شود، اضافه کرد: در سه سال اخیر افزون بر ۱۴۰ هکتار تصرف و ساخت‌و‌ساز غیر مجاز در حریم رودخانه در استان متوقف و تخریب شده است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به این‌که رفع تصرف‌ها کار آسانی نیست، تصریح کرد: بسیاری از صاحبان ویلاها طی سال‌های گذشته از شهرداری و بخشداری‌ها مجوز ساخت گرفتند، اما هیچ مجوزی برای احداث از سوی آب منطقه‌ای دریافت نکردند، به همین دلیل هم‌اکنون به مشکل برخورده‌اند.
وی با تاکید بر این‌که حفظ منابع آبی به نفع همه مردم خواهد بود، اضافه کرد: آزادسازی حریم رودخانه یک اقدام جمعی و نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها به‌ویژه نهادهای قضایی و نظارتی است.

ساسانی مقدار بارش‌ها از آغاز سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون در سرشاخه‌های زاینده‌رود را ۲ هزار و ۱۴۴ میلی‌متر اعلام و خاطرنشان کرد: این مقدار بر عکس مدت مشابه سال قبل از آن، نسبت به دوره زمانی بلندمدت افزایش داشته است. 
وی میزان آب ورودی به سد زاینده‌رود از زمان یاد شده تاکنون را یک هزار و ۸۴۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در این مدت یک هزار و ۲۶۲ میلیون متر مکعب آب از این مخزن خارج شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان این‌که بارش‌های ماه‌های گذشته سبب شد آب پست سد افزایش پیدا کند، افزود: حجم آب فعلی در سد ۷۵۱ میلیون متر مکعب و خروجی فعلی از آن ۹۳ متر مکعب بر ثانیه است در حالی که این رقم سال قبل در چنین روزهایی ۲۹۷ میلیون گزارش شد.
ساسانی درباره بازگشایی زاینده‌رود در ماه‌های گذشته برای کشت کشاورزان استان اظهار کرد: در سال قبل پس از چند نوبت درخواست گروهی کشاورزان افزایش دریچه‌های سد زاینده‌رود از روز دوشنبه هشتم بهمن ۹۷ آغاز شد تا حدود ۲۰ روز آب در بستر این رود جریان داشته باشد.

معاون آب منطقه‌ای اضافه کرد: پس از آن و با اتمام کشت پاییزه و چند نوبت دیگر افزایش خروجی سد به منظور آبیاری، با جلسه‌های مرتبط مقرر شد آب برای کشت بهاره(تابستانه) نیز رهاسازی شود که بر همین مبنا رهاسازی سه نوبت ۲۰ روزه برای کشاورزان شرق و سه نوبت ۱۵ روزه برای کشاورزان و باغداران غرب اصفهان در دستور کار قرار گرفت و تا روزهای آینده این برنامه ادامه خواهد یافت.
وی درباره سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ که مجری آن شرکت آب منطقه‌ای است، گفت: تصفیهخانه و خط انتقال این طرح در حال اجراست و تکمیل آن بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال هزینه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید